Produkcje telewizyjne podczas pandemii - streamingowe „boom”

Reklama

śr., 04/21/2021 - 13:30 -- MagdalenaL

Pandemia wywróciła świat telewizji do góry nogami, jednak nie zdołała jej zaszkodzić. Popyt na oferty streamingowe znacząco wzrasta.

Kiedy w lutym Disney+ zapowiedział produkcję 10 „europejskich filmów oryginalnych” na terenie Niemiec, Francji, Włoch i Holandii, był to prawdopodobnie kolejny komunikat dużego usługodawcy streamingowego do klasycznych stacji telewizyjnych. Międzynarodową widownię płatnych usługodawców interesują nie tylko nakręcone z rozmachem blockbustery czy amerykańskie seriale, ale także „treści lokalne”.

W międzyczasie zrozumiały to jednak również zasiedziałe stacje telewizyjne. Tak ocenia Lucy Smith, szefowa międzynarodowych targów programów telewizyjnych MIPTV. Co prawda to usługodawcy platform streamingowych jako pierwsi przyjęli tę strategię, „jednak obecnie wszyscy inni uczestnicy rynku do nich dołączyli”, mówi Smith. Najrozmaitsi partnerzy współpracują, żeby zaspokoić wywołane koronawirusem „gigantycznie zwiększony popyt”. Ampere Analysis, firma zajmująca się badaniami rynku, wyliczyła, że pod względem dochodów Netflix jest obecnie drugą co do wielkości grupą telewizyjną. LightShed Research mówi o ponad 1,2 miliardach kont użytkowników na całym świecie.

„Europejskie treści - niemieckie, francuskie, hiszpańskie i szwedzkie produkcje są pożądane na wszystkich rynkach świata, tego wcześniej nie było”, mówi Smith. Przykładem tego jest „Atlantic Crossing”. Monachijska wytwórnia Beta Film sprzedała zlecony skandynawskiej stacji NRK serial m.in. hiszpańskiej platformie Cinestar+. W Niemczech historia norweskiej księżniczki Marty jest już emitowana w Magenta TV, w USA od dwóch tygodni można ją zobaczyć w PBS, a wkrótce pojawi się również we Francji, Włoszech oraz innych krajach europejskich. Według badaczy rynku Flixpatrol z Amsterdamu serial zajmuje czwarte miejsce w światowym Top 10 seriali telewizyjnych iTunes.

Z powodu pandemii popyt na seriale, filmy, opery mydlane i programy humorystyczne jest wyższy niż kiedykolwiek, jednak równocześnie pogorszyły się w zeszłym roku warunki produkcji tych formatów. Projekty musiały zostać przesunięte, środki ostrożności i warunki kwarantanny zakłócały zdjęcia.

Wpływ na środowisko

Koronawirus ma jednakże pewien pozytywny efekt uboczny w stosunku do środowiska. Tak widzi to René Jamm z Warner Bros ITVP. „Przywykliśmy na przykład do prowadzenia wideokonferencji, przez co nie musimy już ciągle podróżować z Kolonii do Monachium czy Berlina – stworzyliśmy tu nową kulturę”. I dokładnie to było gorącym tematem na MIPTV, które tym razem zamiast w Cannes odbyło się zdalnie. Od zeszłego roku na targach, we współpracy z ONZ przez wzgląd na ich 17 „celów zrównoważonego rozwoju”, nagrodzone zostają najbardziej zrównoważone przedsiębiorstwa medialne; tym razem był to amerykański koncern telewizyjny A+E Networks. „Branża telewizyjna może przejąć ważną rolę w pokonywaniu niektórych z największych stojących przed nami wyzwań związanych z rozwojem - w tym kwestię dostępu do szczepień i ochrony klimatu”, mówiła Melissa Fleming z ONZ odnośnie nagrody.

„W branży medialnej właściwie już od dawna panuje konsensus”, mówi Jamm o ogólnej tendencji rozwojowej, „u nas na przykład 60% zespołu stanowią kobiety, żyjemy w „mieszance kulturowej”, nasza siedziba w Kolonii otrzymała certyfikat DGNB za ekologiczną budowę, pracujemy do 80% bez papieru, i tak dalej”. Z pewnością „lekka” rozrywka bierze coraz większy udział w poruszaniu tematu środowiska i ekologii. Niedawno na TVNow ruszył nowy serial komediowy „Mirella Schulze rettet die Welt” („Mirella Schulze ratuje świat”) od EndemolShine – o walce trzynastolatki o ochronę klimatu.

Często zapomina się przy tym jednak, że wzrastające wykorzystanie mediów również może źle wpływać na klimat. Szwajcarskie przedsiębiorstwo Quantis, które specjalizuje się w obliczaniu równowagi ekologicznej, oceniło, że 5% światowej emisji CO2 wynika z cyfryzacji. Oznaczałoby to większe zanieczyszczenie niż w przypadku lotnictwa.

Autor: 
Wilfried Urbe / Tłumaczenie: Joanna Niemczyk
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama