Granie w gry wideo może przynosić korzyści edukacyjne, zdrowotne, społeczne, jak zapewniają badania

Reklama

czw., 05/06/2021 - 21:37 -- MagdalenaL

Zdjęcie: JESHOOTS / Pexels

Wyniki badań wynikają z trwającej debaty wśród psychologów i innych pracowników służby zdrowia na temat wpływu brutalnych mediów na młodzież. Grupa zadaniowa APA prowadzi kompleksowy przegląd badań nad przemocą w grach wideo i mediach interaktywnych i opublikuje swoje ustalenia jeszcze w tym roku.

„Od dziesięcioleci prowadzono ważne badania dotyczące negatywnych skutków hazardu, w tym uzależnień, depresji i agresji, i na pewno nie sugerujemy, aby to ignorować” - mówi dr Isabela Granic z Radboud University Nijmegen w Holandii, główny autor artykułu. „Jednak aby zrozumieć wpływ gier wideo na rozwój dzieci i młodzieży, potrzebna jest bardziej wyważona perspektywa”.

Podczas gdy jeden z szeroko rozpowszechnionych poglądów utrzymuje, że granie w gry wideo jest intelektualnym lenistwem, taka zabawa w rzeczywistości może wzmocnić szereg umiejętności poznawczych, takich jak nawigacja przestrzenna, rozumowanie, pamięć i percepcja, zgodnie z kilkoma badaniami omówionymi w artykule. Autorzy stwierdzili, że jest to szczególnie prawdziwe w przypadku strzelanek wideo, które często są brutalne. Według badania metaanaliza z 2013 roku wykazała, że ​​granie w strzelanki poprawiło zdolność gracza do myślenia o obiektach w trzech wymiarach, podobnie jak kursy akademickie zaprojektowane w celu ulepszenia tych samych umiejętności.

„Ma to kluczowe znaczenie dla edukacji i rozwoju kariery, ponieważ poprzednie badania potwierdziły siłę umiejętności przestrzennych w nauce, technologii, inżynierii i matematyce” - mówi Granic.

To ulepszone myślenie nie zostało zauważone podczas grania w inne rodzaje gier wideo, takie jak puzzle lub gry fabularne.

Jak twierdzą autorzy, granie w gry wideo może również pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów. Według długoterminowego badania opublikowanego w 2013 r. im więcej nastolatków grało w strategiczne gry wideo, takie jak gry fabularne, tym bardziej poprawiali się w rozwiązywaniu problemów i ocenach w szkole. Poprawiała się także kreatywność dzieci, grających w gry wideo, w tym gry zawierające przemoc, ale nie wtedy, gdy dzieci używały innych form technologii, takich jak komputer lub telefon komórkowy, co ujawniły inne badania.

Badanie stwierdza, że ​​proste gry, które są łatwo dostępne i można w nie szybko grać, takie jak „Angry Birds”, mogą poprawić nastrój graczy, sprzyjać relaksowi i zwalczać niepokój. „Jeśli granie w gry wideo po prostu sprawia, że ​​ludzie są szczęśliwsi, wydaje się to być fundamentalną korzyścią emocjonalną do rozważenia” - powiedział Granic. Autorzy zwrócili również uwagę na możliwość, że gry wideo są skutecznymi narzędziami uczenia się odporności w obliczu niepowodzenia. Ucząc się radzić sobie z ciągłymi porażkami w grach, autorzy sugerują, że dzieci budują odporność emocjonalną, na której mogą polegać w życiu codziennym.

Kolejnym stereotypem, z jakim mierzyli się badawcze, jest społecznie izolowany gracz. Ponad 70 procent graczy gra ze znajomymi, a miliony ludzi na całym świecie uczestniczą w ogromnych wirtualnych światach za pośrednictwem gier wideo, takich jak „Farmville” i „World of Warcraft” - czytamy w artykule. Gry wieloosobowe stają się wirtualnymi społecznościami, w których trzeba szybko podejmować decyzje, komu ufać, kogo odrzucić i jak kierować grupą - stwierdzili autorzy. Badanie z 2011 roku wykazało, że ludzie, którzy grają w gry wideo, nawet jeśli są agresywni, zachęcają do współpracy, są bardziej skłonni do pomocy innym podczas grania niż ci, którzy grają w te same gry w sposób konkurencyjny.

 

Autor: 
Lisa Bowen, tłum. Justyna Grzybowska
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama