Jak dziennikarstwo może pomóc w trudnych czasach

Reklama

czw., 06/10/2021 - 11:32 -- MagdalenaL

                                             Zdjęcie: greatergood.berkeley.edu

 

Jesteś zestresowany i odizolowany? Spróbuj wyrazić swoje myśli i uczucia na kartce.

Od 1 kwietnia przechodziłam dwutygodniową kwarantannę mieszkając w centrum miasta . Zaczynało być jasne, że sprawa z koronawirusem nie zniknie w najbliższym czasie.

Jak to często robię w trudnych chwilach, zaczęłam  pisać pamiętnik. Postanowiłam, że będę prowadzić zapiski z mojego życia w kwarantannie przez cały kwiecień, aby zapamiętać ten szalony historyczny moment i przetworzyć moje uczucia.

Teraz jest sierpień, a mój dziennik jest kontynuowany. Odkąd zaczęłam prowadzić dziennik, opuściłam mój budynek około dwóch tuzinów razy, więc jego zawartość nie jest zbyt ekscytująca - są to ciekawostki z codziennego życia, wiadomości o zasadach dystansu społecznego i etapach ponownego otwarcia, chwile zmartwień, samotności, gorączki domowej i wdzięczności.

Wiem, że nie jestem jedyną osobą posiadającą dziennik pandemiczny. W rzeczywistości, setki ludzi napisało wpisy na stronie internetowej Projektu Pandemia, zasobu stworzonego przez badaczy psychologii, który oferuje podpowiedzi do pisania, aby pomóc ludziom zbadać ich doświadczenia i emocje związane z COVID-19.

W czasach, gdy dni zlewają się ze sobą, pisanie dzienników pomaga ludziom oddzielić jeden od drugiego i oczyścić się z niepokojących myśli, które nachodzą na nasze głowy (i nasze sny). Badania sugerują również, że może to pomóc naszemu zdrowiu i systemowi odpornościowemu, czyli tym, o co wielu z nas się martwi.

Chociaż istnieją pewne pułapki związane z dziennikarstwem - sposoby robienia tego, które mogą się nie powieść - jest to jedno z tych rzadkich i cennych narzędzi zdrowia psychicznego, które nie wymaga wychodzenia z domu, a nawet spotykania się z innymi ludźmi.

Siła otwierania się

Ludzie prowadzili pamiętniki na długo przed tym, jak naukowcy pomyśleli, by umieścić je pod mikroskopem. Jednak w ciągu ostatnich 30 lat setki badań ujawniły korzyści płynące z zapisywania swoich najgłębszych myśli i uczuć piórem na papierze.

Według tych badań, pisanie dziennika może pomóc nam złagodzić stres, kiedy się z nim zmagamy. W badaniu przeprowadzonym w 2006 r. prawie 100 młodych dorosłych poproszono o poświęcenie 15 minut na pisanie dziennika lub rysowanie na temat stresującego wydarzenia, lub pisanie o swoich planach na dany dzień, dwa razy w ciągu tygodnia. U osób, które pisały dzienniki, zaobserwowano największe zmniejszenie objawów takich jak depresja, niepokój i wrogość, zwłaszcza jeśli na początku były bardzo zestresowane. Było to prawdą, mimo że 80 procent badanych rzadko pisało o swoich uczuciach, a tylko 61 procent czuło się z tym komfortowo.

 

Dlaczego unikamy pisania dzienników?

Po pierwsze, nie zawsze jest to przyjemne; wiem, że czasami muszę się zmuszać, żeby usiąść i to zrobić. Katartyczne to chyba lepsze słowo. W rzeczywistości niektóre badania sugerują, że tuż po pisaniu możemy czuć się bardziej niespokojni, smutni lub winni.

Jednak w dłuższej perspektywie możemy spodziewać się większego poczucia sensu, a także lepszego zdrowia. Różne badania wykazały, że ludzie, którzy piszą pamiętnik, rzadziej odwiedzają lekarza w ciągu pół roku i mają mniej objawów chorób przewlekłych, takich jak astma czy zapalenie stawów.

 

Czy pamiętnik może zapewnić Ci zdrowie?

Inne badania wykazały, że pisanie szczególnie wzmacnia nasz układ odpornościowy, co jest dobrą wiadomością, gdy źródłem tak dużego stresu są dziś zakaźne wirusy.

Jedno ze starszych badań wykazało nawet, że pisanie dziennika może zwiększyć skuteczność szczepionek. W tym eksperymencie niektórzy studenci medycyny pisali przez cztery dni z rzędu o swoich myślach i uczuciach związanych z najbardziej traumatycznymi doświadczeniami w ich życiu, od rozwodu, przez żałobę, po znęcanie się, podczas gdy inni po prostu zapisywali swoje codzienne wydarzenia i plany. Następnie wszyscy otrzymali szczepionkę przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B oraz dwa zastrzyki .

Według badań krwi, grupa, która zapisywała w dzienniku przykre doświadczenia, miała wyższy poziom przeciwciał tuż przed ostatnią dawką i dwa miesiące później. Podczas gdy druga grupa miała całkowicie zdrową odpowiedź na szczepionkę, autorzy piszą, że dziennikarstwo może zrobić ważną różnicę dla ludzi, którzy mają obniżoną odporność lub dla szczepionek, które nie stymulują układu odpornościowego tak dobrze.

"Wyrażanie emocji dotyczących stresujących lub traumatycznych wydarzeń może mieć wymierny wpływ na ludzkie reakcje immunologiczne" - piszą Keith J. Petrie z Uniwersytetu w Auckland i jego współpracownicy.

Dziennikarstwo może również wzmocnić nasz system odpornościowy po zarażeniu się wirusem. W innym badaniu naukowcy rekrutowali studentów, którzy mieli pozytywny wynik testu na obecność wirusa wywołującego mononukleozę, który utrzymuje się w organizmie po zakażeniu i ma potencjał do zaostrzenia choroby. Trzy razy w tygodniu przez 20 minut, niektórzy pisali o stresującym wydarzeniu - rozstaniu lub śmierci - podczas gdy inni pisali o swoich dobrach.

Na podstawie próbek krwi pobranych przed i po, pisanie o stresie zwiększyło poziom przeciwciał u ludzi - wskazując, że układ odpornościowy ma większą kontrolę nad utajonym wirusem w organizmie - w porównaniu z bardziej przyziemnym pisaniem. Wydawało się również, że pomaga im to w głębszym zrozumieniu ich stresu i dostrzeżeniu w nim więcej pozytywów.

Dlaczego dziennikarstwo działa ?

W czym tkwi sekret skromnego pamiętnika? Okazuje się, że dziennikarstwo działa na dwóch różnych poziomach, związanych zarówno z naszymi uczuciami, jak i myślami.

Po pierwsze, jest to sposób na ujawnianie emocji, a nie ich tłumienie, co jak wiadomo jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Tak wielu z nas odczuwa ból lub wstyd, którym nie dzieli się z innymi, a który kłębi się w naszych mózgach w postaci obrazów i emocji. Poprzez pisanie nasz ból zostaje przełożony na czarno-białe słowa, które istnieją poza nami.

"Jestem w stanie uporządkować myśli i uczucia na papierze, dzięki czemu nie zajmują już miejsca w mojej głowie" - mówi Allison Quatrini, adiunkt w Eckerd College, która od lat prowadzi dziennik, a w kwietniu założyła dziennik COVID-19. "Jeśli wypiszę je na kartkę i oczyszczę umysłowe pokłady, to reszta dnia będzie nie tylko bardziej produktywna, ale i bardziej zrelaksowana".

Na poziomie myślenia, pisanie zmusza nas do uporządkowania naszych doświadczeń w sekwencję, dając nam szansę zbadania przyczyny i skutku oraz uformowania spójnej historii. Dzięki temu procesowi możemy również nabrać dystansu do naszych doświadczeń i zacząć je rozumieć na nowe sposoby, odkrywając spostrzeżenia na temat nas samych i świata. Podczas gdy trauma może zachwiać naszymi przekonaniami na temat tego, jak funkcjonuje życie, przetwarzanie traumy poprzez pisanie wydaje się dawać nam poczucie kontroli.

Dziennikarstwo jest narzędziem, które pozwala na wyrażenie naszych doświadczeń, myśli, przekonań i pragnień, a dzięki temu pomaga nam zrozumieć, rozwijać się i nadać im sens" - mówi Joshua Smyth, wybitny profesor behawioralnego zdrowia i medycyny na Penn State University, współautor książki "Opening Up by Writing It Down" wraz z pionierskim badaczem dziennikarstwa Jamesem Pennebakerem.

 

Jak rozpocząć praktykę journalingu?

Dziennikarstwo można uprawiać na wiele różnych sposobów, ale jedną z najlepiej zbadanych technik jest tzw. pisanie ekspresyjne. Polega ono na ciągłym pisaniu przez 20 minut o swoich najgłębszych myślach i emocjach związanych z jakimś problemem w naszym życiu. Możesz zbadać, w jaki sposób wpłynęło to na Ciebie, lub jak to się odnosi do Twojego dzieciństwa, rodziców, związków lub kariery.

Pisanie ekspresyjne tradycyjnie wykonuje się przez cztery dni z rzędu, ale nie ma w tej formule nic magicznego. Badania sugerują, że możesz pisać kilka dni z rzędu, kilka razy w tygodniu lub tylko raz w tygodniu; możesz pisać przez 10,15 lub 20 minut; możesz pisać na ten sam temat lub za każdym razem na inny.

Autor: 
greatergood.berkeley.edu
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama